dinsdag 26 april 2011

Moe van vermoeidheid

Van de week schreef ik al over mijn frustratie en die zit er nog wel een beetje.
Maar waar ik ook al eerder over schreef is over PDS en vermoeidheid.

Nu heb ik echt een moment bereikt waarop ik kan zeggen dat ik nu wel een beertje moe word van de vermoeidheid waar ik dus al een week mee rond zwef.
Het is bekend dat als je PDS hebt al gauw met vermoeidheid te maken krijgt en dat heeft dan weer verschillende oorzaken.
Het ligt dus ook een beetje aan de klachten van PDS in welke mate de vermoeidheid optreed.
In ieder geval is het zo dat langdurige pijn al heel veel energie kost en dat je daardoor vermoeid kunt raken, maar ook gewoon omdat je buik behoorlijk onrustig is.

De afgelopen week heb ik best veel geslapen en dat is nou niet omdat ik nou zo graag op m'n bed lig.
Op het momenet ben ik gewoon echt moe, zo moe dat ik gewoon geen energie meer in m'n lijf heb zitten en door de vermoeidheid hoef ik m'n kussen nog maar te voelen en ik ben vertrokken.
Het is gewoon zonde dat je een groot gedeelte van de dag weg slaapt, terwijl ik iemand ben die graag bezig is en niet graag stil zit.
Door de vermoeidheid heb je een kleine cirkel die ergens een klein beetje moet proberen te doorbreken, maar dat is nou net het punt wat nou niet zo makkelijk is.
De klachten in je buik vreten energie, waardoor je heel erg vermoeid raakt en soms uitgeput.
Door vermoeidheid kan het ook weer meer pijn veroorzaken in je buik, want als je moe bent kun je gewoon niet veel hebben.
Dat is nu precies de cirkel die ontstaat door vermoeidheid en dat is erg vervelend.

Nu op het moment word ik gewoon moe van de vermoeidheid en baal ik gewoon even van mezelf.
De pijn die maar niet echt wil zakken en gewoon de onrust in m'n buik.
Ja nu denk je, hoe kun je nu moe worden van vermoeidheid?
Als je iemand ben die graag bezig is en geen stilzitter is, dan is vermoeidheid een zeer lastige bijkomstigheid en zou je het liefs de vermoeidheid opzij duwen.
Moe worden van vermoeidheid is gewoon zoietts als er flink van balen en willen dat je ervan komt.
Ik heb ook al gemerkt dat als je je tegen de vermoeidheid gaat verzetten, dat je het dan alleen maar erger maakt. Dus wat moet je doen als je heel erg moe bent? Je moet je er gewoon aan toegeven en er niet tegen verzetten.
Het klinkt raar, maar hoe harder je je ertegen verzet, des te erger wordt het en maak je jezelf het alleen maar moeilijk mee.
Aan de ene kant vind het niet vervelend om eraan toe te geven aan m'n vermoeidheid, want ik val zo in slaap en ik heb dan ook net iets minder last van de PDS klachten.
Hoewel ik regelmatig wakker word van de buikpijn en daardoor heb je weer een onderbroken slaap.
Dit alles kan er dus voor zorgen dat je behoorlijk moe bent en soms behoorlijk uitgeput bent.
Wat je dus het beste kan doen is lekker eraan toe geven en jezelf niet te druk maken.

Heb je wel eens over de uitspraak MOETEN MAAKT JE MOE! gehoord?
Hoe meer jij gaat denken over wat je allemaal nog moet doen, dan wordt je al moe bij deze gedachten.
Nog zo iets, je kunt niet slapen en je weet dat je er 's morgen weer uit moet voor je werk.
Hoe langer je wakker ligt, hoe meer jij gaat denken dat je moet gaan slapen en hoe harder jij dat gaat denken, des te minder lukt het om in slaap te komen.
Nu komt het mooie, je moet niet gaan denken dat je moet gaan slapen, omdat het denken ervan energie kost en daarom kun je beter maar gewoon lekker rustig blijven liggen en dna val je vanzelf in slaap.
Mocht het je nou echt storen dat je niet kan slapen, ga dan gewoon uit bed en ga wat doen, waardoor je moe wordt en probeer het dan gewoon weer.

Ook nu weer laat ik in dit geval mijn frustratie gewoon maar weer varen en is het gewoon maar afwachten wanneer de klachten afnemen, waardoor ik weer meer energie heb.
Wat ik dus al eerder schreef, ook ik heb m'n frustratie en ook ik ben maar een mens.
Zo zie je maar dat het bij mij ook niet altijd lukt om rustig te blijven.

Voor meer informatie over PDS en vermoeidheid, ga dan naar www.pdsb.nl

1 opmerking:

  1. Ik herken de PDS klachten want ik heb ze zelf ook jaren gehad. Kreeg het advies om meer vezels te eten door zakjes Metamucil van de apotheek te gaan gebruiken. Maar weet je wat uiteindelijk leidde tot een hele grote vermindering van mijn PDS klachten? Dat was de ontdekking dat ik niet tegen lactose kan. Misschien dat ik door die spijsverteringsklachten ook gevoeliger werd voor aspecifieke zaken en ik zo meer PDS klachten kreeg. In elk geval heb ik het nu gelukkig nog maar zelden, want wat is het vervelend zeg. Hoop dat jij ook nog eens een doorbraak hierin ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen